A+
A-
Wersja kontrastowa
Urząd Miejski w Leśnicy




 Drukuj

Podatek leśny

Kogo dotyczy

PODATNIKAMI PODATKU OD LEŚNEGO są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
- właścicielami lasów,
- posiadaczami samoistnymi lasów,
- użytkownikami wieczystymi lasów,
- posiadaczami lasów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Czas realizacji

Załatwienie sprawy następuje w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia wniosku, w sprawach szczególnie skomplikowanych w ciągu dwóch miesięcy. Sprawa załatwiana jest w formie decyzji administracyjnej, która zostaje doręczona wnioskodawcy za potwierdzeniem odbioru przez pocztę.

Wymagane dokumenty

DOKUMENTY WYMAGANE PRZY POWSTANIU LUB WYGAŚNIĘCIU OBOWIĄZKU PODATKOWEGO ORAZ ZMIANIE W PRZEDMIOCIE OPODATKOWANIA:
- informacja o podatku leśnym IL-1 (osoby fizyczne) - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania,
- deklaracja na podatek leśny DL-1 (osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej) - w terminie do dnia 15 stycznia roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania,
- NIP, PESEL, akt własności bądź posiadania, użytkowania lasu, informacja nt. powierzchni gruntów.
DOKUMENTY WYMAGANE DO PODANIA O UDZIELENIE ULGI PODATKOWEJ PRZEWIDZIANEJ W PRZEPISACH USTAWY Z DNIA 29 SIERPNIA 1997 R. ORDYNACJA PODATKOWA:
- wniosek o udzielenie ulgi podatkowej wraz z pisemnym uzasadnieniem wniesionej prośby, przedstawienie dokumentów potwierdzających okoliczności wskazane we wniosku oraz odzwierciedlających sytuację materialno-finansową wnioskodawcy,
Ponadto osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne:
- wskazanie charakteru pomocy, o której udzielenie podatnik się ubiega w świetle obowiązujących przepisów ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy Ordynacja podatkowa (pomoc niestanowiąca pomocy publicznej, pomoc de minimis lub pomoc publiczna ze wskazaniem konkretnego przeznaczenia),
- przedłożenie zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie podatnik otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie lub przedłożenie oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy de minimis w tym okresie (w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis),
- przedstawienie organowi podatkowemu informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dot. w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311) (w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis) lub zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810) (w przypadku ubiegania sie o pomoc de minimis w rolnistwie lub rybołówstwie),
- przedstawienie organowi podatkowemu informacji dot. wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 312) (w przypadku ubiegania sie o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie),
- przedstawienie organowi podatkowemu informacji dot. sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, zgodnie z rozporządzeniami Rady Ministrów j.w. ( w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis i pomoc inną niż de minimis)
DOKUMENTY WYMAGANE DO WNIOSKU O WYDANIE ZAŚWIADCZENIA (O WIELKOŚCI LASU, O NIEZALEGANIU W PODATKACH LUB O STANIE ZALEGŁOŚCI PODATKOWYCH):
- wniosek o wydanie zaświadczenia,
- uiszczenie opłaty skarbowej.
W myśl art. 80a ustawy z dnia 29 sierpnia maja 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z treścią art. 80b w/w ustawy podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika(płatnika lub inkasenta) z obowiązku podpisania tej deklaracji. Stosowne pełnomocnictwo, z którego zakresu wynika umocowanie pełnomocnika do podpisywania deklaracji podatkowych a także zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa winno być złożone organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. W przypadku, gdy zgodnie z przepisami prawa deklaracja powinna być podpisana przez więcej niż jedną osobę, udzielenie upoważnienia przez wszystkie te osoby jest niezbędne, aby dane pełnomocnictwo było skuteczne.

Opłaty

Opłaty skarbowe:
- 21 zł od zaświadczeń w sprawie zaległości podatkowych,
- 17 zł od pozostałych zaświadczeń,
- 17 zł od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia - od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury),
- 5 zł od poświadczenia zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii, dokonane przez organy administracji rządowej lub samorządowej.

Tryb odwoławczy

Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu ul. Oleska 19a za pośrednictwem Burmistrza Leśnicy w terminie 14 dni od dnia odbioru decyzji.

Podstawa prawna

- Ustawa o podatku leśnym z 30.10.2002r. ( Dz. U. Nr 200, poz. 1682 z późn.zm.),
- Uchwała Nr XIV/69/2011 Rady Miejskiej w Leśnicy z dnia
19 grudnia 2011 roku w sprawie określenia wzorów deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny
i podatek leśny oraz wzorów informacji na podatek
od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny ( Dz. Urz. Woj. Op. Nr 153, poz. 1961); zmieniająca:
- Uchwałę Nr VI/29/2003 Rady Miejskiej w Leśnicy z dnia
30 stycznia 2003 roku w sprawie określenia wzorów deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny
i podatek leśny oraz wzorów informacji na podatek
od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny ( Dz. Urz. Woj. Op. Nr 13, poz. 348); zmieniająca:
- Uchwałę Nr IV/18/2002 Rady Miejskiej w Leśnicy z dnia
12 grudnia 2002 roku w sprawie określenia wzorów deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny
i podatek leśny oraz wzorów informacji na podatek
od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny ( Dz. Urz. Woj. Op. Nr 131, poz. 1854).
© 2024 Urząd Miejski w Leśnicy
aplikacja: 1.10.002.003, baza: 1.8.5.9
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce